FEITEN EN FABELS OVER SPORTEN | FitGun

FEITEN EN FABELS OVER SPORTEN

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Wanneer we met anderen praten over fitness, hardlopen of andere sporten, komen alle feiten en fabels over sporten wel voorbij. De één vindt dit en de ander vindt dat. Je krijgt vaak advies over wat je het beste kunt doen om gezond en fit te worden en/of te blijven. In eerste instantie ging jouw voorkeur uit naar een rondje hardlopen in duinen. Alleen van al de adviezen die je hebt gekregen, ben jij gaan twijfelen. Je wilt namelijk gezond en fit zijn, maar iedereen om jou heen zegt dat je dat kunt zijn door te fitnessen…en niet door hard te lopen. Door hardlopen zou je slap worden en veel blessures kunnen krijgen. Je zit erg in dubio over wat je nu moet doen, want volgens jou krijg je van fitnessen dikke spieren en word je ontzettend log. Daarnaast denk je: je kunt van fitness toch ook blessures krijgen?

7 feiten en fabels over sporten

De feiten over sporten:

1.   Hardlopen is beter voor je mind dan fitness.

Yes, dit is absoluut een feit. Veel mensen zullen denken: ik bepaal toch zelf wel wat er beter is voor mijn mind? Dat is gedeeltelijk waar. Fitnessen doe je over het algemeen binnen en hardlopen doe je buiten. Tenzij je ervoor kiest om binnen op de loopband te hardlopen. Maar goed, het feit blijft dat je gemoedstoestand met dertig minuten hardlopen direct zal verbeteren. Zelfs op dagen dat jij jezelf moet dwingen om de deur uit te gaan, beschermt hardlopen je alsnog tegen sombere gevoelens.

2.   Als je sport, kun je meer eten.

Hoe heerlijk is deze…, het is gewoon een feit: als je traint, kun je meer eten. Wie wil dat nou niet? Doordat je tijdens een training meer calorieën verbrandt, kun je meer eten zonder daarvan aan te komen. Je geeft als het ware jouw stofwisseling een schop onder zijn kont. Deze schop is bij fitness harder dan bij hardlopen. Dat komt, doordat je spieren tijdens het fitnessen belast worden met zware gewichten. Door de zware belasting duur de herstelperiode langer. Spierherstel kost veel energie, waardoor de stofwisseling een stuk sneller gaat dan normaal.  

3.   Je spieren moeten meer herstellen na een fitnessessie dan na een hardloopsessie.

Dit is zeker een feit. Tijdens een fitnessessie worden specifieke spiergroepen getraind. Deze trainingen worden vaak gedaan met zware gewichten. Uiteindelijk zullen je spieren tijdens een training verzuren en verkrampen. Er ontstaan hele kleine scheurtjes in de spieren. Deze scheurtjes veroorzaken spierpijn.

Wat de hardloopsessie betreft: daar gebruik je geen zware gewichten bij en daarbij train je geen specifieke spiergroepen. Je raakt wel buiten adem en vermoeid, maar hardlopen is een minder grote belasting voor je spieren dan fitness.

De fabels over sporten:

1.   Je moet zo zwaar mogelijk trainen.

Het is waar dat je voor spieropbouw progressive overload moet creëren. Je kunt dit op meer manieren creëren dan alleen met ‘zo zwaar mogelijk’ trainen. Je kunt bijvoorbeeld: een kortere rustperiode inlassen tussen je oefeningen, meer herhalingen uitvoeren, een extra oefening aan je training toevoegen of een extra set toevoegen aan je huidige oefeningen. Door iedere keer zwaarder in gewicht te trainen, vergroot je de kans op blessures. Je spieren, banden, pezen en gewrichten moeten er allemaal klaar voor zijn om een zwaarder gewicht te kunnen dragen. Overigens moeten je spieren ook langer herstellen als jij zwaar traint, waardoor je volgende training langer op zich laat wachten. Creëer dus eerst progressieve overload op andere manieren.

2.   Hoe vaker, hoe beter.

Dit is een veelgehoorde uitspraak: ‘Hoe vaker je traint, hoe beter!’. Deze uitspraak klopt van geen kant. Je hebt al gelezen dat er door fitness scheurtjes in je spieren kunnen ontstaan. Wat denk je dat er gebeurt als jij weer gaat trainen, voordat die scheurtjes zich hebben kunnen herstellen? Je lichaam raakt na verloop van tijd oververmoeid. Het loopt continu achter de feiten aan. Hetzelfde geldt voor hardlopen. Hardlopen is misschien minder belastend voor je spieren dan fitness, maar het is wel belastend, ook voor je gewrichten. Na een training hebben je hormoonhuishouding, spieren en gewrichten tijd nodig om te herstellen. Als jij er niet alles aan doet om goed en volledig te herstellen, vergroot je de kans op blessures.

3.   Door hardlopen/sprinten verlies je spiermassa.

Heel zwart-wit zou dit een feit kunnen zijn. Ben ik even blij dat het niet zo zwart-wit is… Usain Bolt is er het levende bewijs van. Door goed te eten en je spieren goed te gebruiken tijdens een hardloop-/sprintsessie, is de kans minimaal dat je spiermassa zult verliezen.

4.   Om af te vallen kun je beter hardlopen dan fitnessen.

Had ik al gezegd dat de spierherstelperiode van fitness langer is dan die van hardlopen? Ik geloof het wel… Doordat je lichaam langer hard moet werken om spieren volledig te laten herstellen, verbrand je dus ook voor langere tijd calorieën op een dag. Als jij dagelijks de juiste hoeveelheid calorieën eet, zul jij door te fitnessen sneller afvallen dan door te hardlopen. Daarnaast bouw je door te fitnessen ook nog eens sneller spieren op dan met hardlopen. Hoe meer spiermassa er aanwezig is in jouw lichaam, hoe hoger de basis van jouw stofwisseling komt te liggen.

Dit waren de feiten en fabels over sporten. Wat je ook kiest: hardlopen of fitness, jouw spieren hebben tijd nodig om te herstellen

Fitnessen en hardlopen hebben allebei hun voor- en nadelen. Qua uitvoering en belasting voor het lichaam zijn het tegenpolen. Wat het spierherstel betreft, zijn er weinig verschillen. Voeding en rustdagen spelen een grote rol voor spierherstel. Wil jij er, naast door te letten op voeding en rustdagen, nog meer aan doen om jouw spieren na het sporten sneller en beter te laten herstellen? Schaf dan onze FitGun aan. De FitGun stimuleert de bloedsomloop in jouw spieren, waardoor spierherstel wordt bevorderd.

Deze tekst is geschreven door Laura Kortekaas.