Hierdoor laat vitamine D jouw spieren sneller herstellen! | FitGun

Hierdoor laat vitamine D jouw spieren sneller herstellen!

We weten allemaal dat voeding een belangrijke rol speelt als we geregeld matig tot intensieve fysieke arbeid verrichten. Om goed te kunnen herstellen van deze arbeid, hebben we bepaalde voedingsstoffen nodig die het spierherstel verbeteren en versnellen. Vitamine D is één van deze stoffen. Vitamine D zorgt voor een goede werking van spieren en draagt bij aan een toename van spierkracht. Daarnaast is vitamine D nodig om calcium uit voeding op te kunnen nemen in het lichaam. Het herstellen van fysieke arbeid gaat ook om groei en behoud van stevige botten, waar calcium aan bijdraagt.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en één van de weinige soorten die het lichaam zelf kan aanmaken. Het lichaam kan de vitamine zelf aanmaken onder invloed van daglicht, maar vitamine D kan ook via voeding worden verkregen. In voeding komt vitamine D in twee vormen voor: ergocalciferol (vitamine D2) en cholecalciferol (vitamine D3). 

Vitamine D is nodig om spieren optimaal te laten functioneren en herstellen. Dit is niet de enige functie van vitamine D. Deze vitamine het helpt het lichaam ook bij de opname van calcium en fosfor uit voeding. Het zorgt ervoor dat deze stoffen in het skelet vastgelegd kunnen worden, waardoor de botten meer stevigheid zullen krijgen. Vitamine D draagt tot slot bij aan de instandhouding van de weerstand.

Voedingsbronnen met vit. D

Doordat vitamine D een vetoplosbare vitamine is, wordt deze vitamine het best opgenomen in combinatie met vette voedingsmiddelen. In Nederland wordt vitamine D bijvoorbeeld toegevoegd aan producten als halvarine, margarine en bak- en braadproducten. In het lichaam wordt deze vitamine opgeslagen in vetweefsel. Je kunt je dan vast voorstellen dat als jij een laag vetpercentage hebt, er tekorten ontstaan aan bepaalde stoffen, waaronder vitamine D.

Deze voedingsmiddelen bevatten een goede dosis vitamine D:

  • Haring, zalm, makreel
  • Vlees
  • Margarine, halvarine
  • Eieren
  • Melkproducten

Je kunt dus door te kiezen voor de juiste voeding al veel vitamine D binnenkrijgen, alleen het eten/drinken van producten met veel vitamine D is op zichzelf niet voldoende om aan je Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van vitamine D te komen.

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van vitamine D?

De ADH zegt iets over hoeveel je van een bepaalde voedingsstof nodig hebt om jouw lichaam optimaal te laten functioneren. Iedere voedingsstof heeft een andere ADH. De Europese voedselveiligheidautoriteit (EFSA) adviseert volwassenen, om maximaal 100 microgram vitamine D per dag te consumeren. Er zijn doelgroepen waarbij andere normen gelden, bijvoorbeeld bij zuigelingen, jonge kinderen, zwangere en ouderen boven de 70 jaar.

Gevolgen teveel aan vitamine D

Wanneer je langdurig te veel vitamine D binnenkrijgt, kun je last krijgen van misselijkheid, braken, diarree, verminderde eetlust en beschadiging van de nieren en hart- en bloedvaten. Beschadiging van de nieren en hart- en bloedvaten kan nierstenen en kalkafzetting rondom organen en weefsel veroorzaken. Een teveel aan vitamine D komt eigenlijk maar zelden voor.

In de Nederlandse wet is vastgelegd dat een voedingssupplement maximaal 25 microgram aan vitamine D mag bevatten.

Afbeelding met persoon, binnen, schotel, voorbereiden

Automatisch gegenereerde beschrijving

Gevolgen tekort aan vitamine D

Vitamine D heeft invloed op de opname van calcium en fosfor. Wanneer er te weinig calcium en fosfor in het lichaam wordt opgenomen, kunnen er misvormingen bij zeer jonge kinderen optreden. Bij volwassenen treedt er sneller botontkalking op, met als gevolg dat je sneller botbreuken kunt oplopen. Daarnaast zorgt een vitamine D-tekort ervoor dat je immuunsysteem minder goed functioneert, waardoor je sneller ziek wordt.

Wanneer verkleind de kans op een vitamine D-tekort? 

Vitamine D is een soort vitamine dat het lichaam zelf kan aanmaken onder invloed van daglicht. Dit is meteen de reden dat we zeggen dat je lekker naar buiten moet gaan en niet de hele dag in het hoekje van de bank voor de buis moet gaan hangen. Er zijn natuurlijk ook mensen die door bepaalde omstandigheden minder daglicht zien. Denk hierbij aan ouderen die minder mobiel zijn waardoor zij niet meer zelfstandig naar buiten kunnen, mensen met een bepaalde culturele achtergrond bij wie het gebruikelijk is om de huid grotendeels van de dag, week en maand af te dekken en mensen die veel binnen of onregelmatig werken. Daarnaast zijn er ook mensen die door andere factoren een verhoogde kans op een vitamine D tekort hebben, bijvoorbeeld mensen met een verstoorde vetvertering of vegetariërs en veganisten.

Hoeveel vitamine D de huid aanmaakt onder invloed van daglicht hangt af van het seizoen, het tijdstip van de dag, de breedtegraad en hoogte van jouw locatie, de luchtvervuiling, het huidpigment en van het gebruik van zonnebrandcrèmes.

Voor betere sportprestaties…

Naast een optimale werking van spieren en botten speelt ook het immuunsysteem een grote rol onder fanatieke sporters. De sleutel om consistent matig tot intensieve arbeid te kunnen verrichten, is een combinatie van gezonde voeding, voldoende slaap, motivatie én een sterk immuunsysteem. Vitamine D is niet direct bruikbaar voor het lichaam en wordt eerst in de lever en de nieren omgezet. In de lever wordt vitamine D omgezet in 25-hydroxyvitamine D. Vervolgens wordt deze stof in de nieren omgezet tot 1,25 dihydorxyvitamine. Dit is de actieve vorm van vitamine D die bruikbaar is voor het lichaam. De actieve vorm van vitamine D maakt bacteriën onschadelijk, waardoor je een goed functionerend immuunsysteem hebt.

Samengevat zorgt vitamine D voor meer kracht in de spieren, een beter aanpassingsvermogen tijdens de training en sneller spierherstel. Daarnaast, niet geheel onbelangrijk, speelt vitamine D ook een rol in de mentale gezondheid. En wat kun je tijdens fysieke arbeid nu beter gebruiken dan een sterke mind?!

“MENTAL FLEXYBILITY IS EVEN MORE IMPORTANT THAN PHYSICAL FLEXIBILTY. STRETCH YOUR MIND TODAY!”

Combineer vitamine D met onze FitGun!

Vind jij jouw lichamelijke conditie belangrijk en wil je naast de inname van vitamine D nog meer doen om aan de beste versie van jezelf te werken? Combineer dan de inname van vitamine D met onze FitGun. De FitGun helpt vermoeide en belaste spieren na fysieke arbeid nog sneller te herstellen. Het enige wat jij moet doen, is de FitGun aanzetten en hem 2 tot 3 minuten op de gewenste spier laten circuleren.

Don’t Stop Here

More To Explore

Spierherstel na hardlopen

SPIERHERSTEL NA HARDLOPEN: DIT MOET JE WETEN!

Ben jij een type dat na een sportsessie uitgeput is en direct 8 uur achter elkaar doorslaapt? Well done! Of merk jij juist dat als je gesport hebt overdag, jij ’s nachts slecht slaapt? Dat kan komen doordat je te laat nog getraind hebt.

De pre-REM-slaapfase is de belangrijkste fase voor spierherstel en spieropbouw. In deze fase gaat het lichaam over naar een totale ruststand. Je hartslag, bloeddruk, ademhaling en lichaamstemperatuur dalen en de productie van het groeihormoon en testosteron stijgt.

Dit zijn koolhydraten en glucose van elkaar!

Koolhydraten en glucose; het zijn misschien wel de twee meeste verwarrende termen als het om macronutriënten gaat. Na een intensieve training in de sportschool zijn