Dit zijn koolhydraten en glucose van elkaar! | FitGun

Dit zijn koolhydraten en glucose van elkaar!

Koolhydraten en glucose; het zijn misschien wel de twee meeste verwarrende termen als het om macronutriënten gaat. Na een intensieve training in de sportschool zijn jouw spieren overbelast. Om te zorgen dat zij kunnen herstellen hebben ze voeding nodig. Koolhydraten en glucose spelen hierin een grote rol.
Maar wat is glucose nu van een koolhydraat? Waar zit het in? En zit het überhaupt wel ergens in? Waarom heeft je lichaam het nodig? En heeft je lichaam het écht nodig? Op al deze vragen gaan wij een antwoord geven.

WAT IS GLUCOSE?

Na een lange, drukke werkdag kom je thuis, je trekt je jas en schoenen uit, loopt wat heen en weer en ploft vervolgens lekker op de bank. Het is bijna 17:00 uur en je krijgt een flinke energiedip. Je voelt je vermoeid en grijpt naar een zak chips, koek of snoep. Even jezelf weer wat oppeppen met een snelle snack en dan houd je het wel weer vol tot het avondeten. 


Herkenbaar?

Het is niet voor niets dat jouw lichaam vraagt om chips, koek of snoep. Het zijn namelijk allemaal vormen van koolhydraten, en dus glucose. Nadat je jezelf hebt verwend met een snelle snack, voel je je vaak binnen 10 minuten weer wat energieker. Koolhydraten worden verteerd, waarna het als glucose in ons bloed terecht komt. Vanuit het bloed wordt glucose ontzettend snel opgenomen in verschillende soorten weefsel. Hierdoor komt er vervolgens energie vrij. 

Simpel gezegd is glucose een reststof van de koolhydraten die jij tot je neemt via voeding. Sommige voedingsmiddelen bevatten een heleboel koolhydraten, denk aan pasta en rijst. Hoe snel een koolhydraat wordt omgezet in glucose, hangt af van de kwaliteit van een koolhydraat. Bij volkorenproducten bevat de graankorrel nog de endosperm, de kiem en de zemelen. Deze graankorrel zit bordenvol vezels. Zo een graankorrel en de vezels zorgen ervoor dat de opname van glucose in het bloed geleidelijk verloopt. 

Bij geraffineerde producten, dus producten waarvan de graankorrel alleen nog maar de endosperm bevat, en die weinig vezels bevatten, zullen de koolhydraten sneller omgezet worden in glucose en opgenomen worden in het bloed. Dit zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuiker. Hoe sneller de bloedsuiker stijgt, hoe hoger die wordt. En des te sneller zal hij ook weer zal dalen, tot een oncomfortabele waarde. Bloedsuiker schommelingen zorgen ervoor dat jij alleen maar merkt trek zult krijgen en verhogen op langer termijn het risico op diabetes.

Wat jij dus kunt doen om zo een energiedip te voorkomen, is regelmatig eten en zoveel mogelijk producten zonder geraffineerde suikers te eten.


WAT DOET GLUCOSE?

Als je alleen maar koolhydraten zou eten, die vervolgens worden omgezet in glucose die rechtstreeks in je bloed en weefsel opgenomen worden, zonder tegenhanger, dan zouden we ons continu in een hyper begeven. Ofwel, een te hoge bloedsuiker met allerlei vervelende bijwerkingen en gevolgen van dien. Insuline is de tegenhanger en houdt de boel in bedwang. 

Glucose wordt, bij de vertering van koolhydraten, door de darmwand opgenomen in het bloed. Vanaf dat moment spreken we over bloedglucose of bloedsuiker. Het zegt iets over de hoeveelheid glucose in het bloed. Deze hoeveelheid wordt met waardes aangegeven. Een normale bloedglucosewaarde ligt tussen de 4,5 en 8mmol/l. Een waarde onder de 4mmol/l, wordt een hypo genoemd en alles boven de 10mmol/l een hyper. 

Glucose gaat vanuit het bloed naar weefsels die het vervolgens kunnen gaan verbranden, hierdoor komt er energie vrij. Die energie heb je nodig om hersenen, spieren en organen te laten functioneren. Als jij een zware lichamelijke inspanning levert, zal er meer glucose naar spierweefsel gaan omdat zij dat op dat moment het hardste nodig hebben.


GLUCOSE ALS ENERGIEBRON EN RESERVESTOF  

Voor het lichaam is een koolhydraat de belangrijkste energieleverancier. De glucose die vrijkomt bij dij de verbranding van koolhydraten, is voor het lichaam direct bruikbaar. Heeft je lichaam tijdens een zware inspanning tekort aan glucose? Dan zal je lichaam eerst overgaan op de verbranding van vetten en daarna op die van eiwitten. 

Glucose kan in kleine hoeveelheden in spieren worden opgeslagen. Deze voorraad wordt ook wel glycogeen genoemd. Zoals je las, is glucose de eerste energieleverancier van ons lichaam. Bij een stresssituatie waarin je lichaam in een ‘vecht of vlucht’ modus komt, worden zoveel mogelijk processen in het lichaam tijdelijk stilgezet. Het kost te veel energie om alles in het lichaam draaiende te houden, terwijl jij je op dat moment op 1 ding moet focussen; overleven. En hiervoor is veel energie nodig, ofwel glucose. 

Als je een dag meer koolhydraten hebt gegeten dan dat jouw lichaam écht nodig heeft, wordt het ook opgeslagen in weefsels. Zo wordt de glycogeen voorraad aangevuld. Naast een stresssituatie heb je voor een flinke sportsessie ook voldoende energie nodig. Jouw lichaam zal eerst de beschikbare koolhydraten gaan verbanden maar naarmate de trainingsduur vordert zal de opgeslagen glucose worden aangesproken. Na ca. anderhalf uur raakt de voorraad op. Het is een teken van je lichaam dat het is voldaan van de training of dat het voeding nodig heeft. Het eten van een snack met snelle suikers is dan een goede optie. 

Dus wil jij goed presteren, dan zijn koolhydraten voor het sporten ontzettend belangrijk. 


WELKE ENZYM BREEKT KOOLHYDRATEN AF?  

Hoe vaak kauw jij op een hap eten? Als jij zo’n typ bent die het liefst volledige brokken doorslikt, dan is dit stuk tekst voor jou! 

Je mond, of eigenlijk je speeksel, bevat enzymen die de vertering van koolhydraten in gang zetten, al voordat jij jouw hap eten überhaupt hebt door kunnen slikken. Speeksel bevat het enzym amylase. Door vaker op eten te kauwen kan dit enzym zich al helemaal in het voedsel mengen. Vervolgens slik je het voedsel door en gaat het van de maag naar de dunne darm. Hier zullen koolhydraten verder worden verteerd tot monosachariden. 

Een monosacharide zegt iets over lengte van een glucoseketen, ofwel het aantal bouwstenen. Een monosacharide is een keten van 1 of 2 bouwstenen. Dit is de keten die direct bruikbaar is voor het lichaam.

Langere ketens, ook wel disachariden en polysachariden genoemd, zijn ketens die te complex zijn voor het lichaam om direct te kunnen worden opgenomen via de darmwand in het bloed. Zij worden tijdens de vertering van koolhydraten dus eerst gesplitst tot monosachariden. Deze kunnen dan opgenomen worden door de darmwand om vervolgens naar het bloed te worden getransporteerd.  


DUS OM EEN LANG VERHAAL OVER KOOLHYDRATEN EN GLUCOSE KORT TE MAKEN….  

Koolhydraten zijn geen pure glucose. Om aan glucose te komen, en om jouw lichaam dus normaal te laten functioneren, heb je koolhydraten uit voeding nodig. Wil jij naast voeding nog meer doen om jouw spieren te ondersteunen zodat zij optimaal kunnen functioneren? Schaf dan onze FitGun aan en geef jouw spieren een boost.

 

Don’t Stop Here

More To Explore

Spierherstel na hardlopen

SPIERHERSTEL NA HARDLOPEN: DIT MOET JE WETEN!

Ben jij een type dat na een sportsessie uitgeput is en direct 8 uur achter elkaar doorslaapt? Well done! Of merk jij juist dat als je gesport hebt overdag, jij ’s nachts slecht slaapt? Dat kan komen doordat je te laat nog getraind hebt.

De pre-REM-slaapfase is de belangrijkste fase voor spierherstel en spieropbouw. In deze fase gaat het lichaam over naar een totale ruststand. Je hartslag, bloeddruk, ademhaling en lichaamstemperatuur dalen en de productie van het groeihormoon en testosteron stijgt.

Spierpijn voorkomen

Spierpijn, voorkomen of genezen?

Spierpijn, iedereen heeft er weleens mee te maken gehad en vrijwel iedereen vindt het vervelend. Er zijn sporters die zweren bij spierpijn. Het zou zogenaamd