KRAMP IN DE BENEN TIJDENS HET SLAPEN; HEB JIJ ER LAST VAN?

KRAMP IN DE BENEN TIJDENS HET SLAPEN; HEB JIJ ER LAST VAN?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het was weer zover. Na een druk weekend besloot ik om zondagavond lekker op tijd naar bed toe te gaan; er stond immers weer een nieuwe week voor de deur die ik graag fris en fruitig wilde beginnen. Ik dook om 22:00 uur mijn bed in en viel vrijwel direct in slaap. Zonder al eerder wakker te zijn geweest, zat ik om 02:15 uur uit het niets rechtop in mijn bed. Er schoot een zeer pijnlijke kramp in mijn kuit… Word jij midden in de nacht ook weleens wakker van een pijnlijke kramp in je benen en weet je dan ook niet meer hoe je liggen moet? Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat tot wel 60 procent van de volwassenen last heeft van kramp in de benen tijdens het slapen.

Wat zijn beenkrampen?

Beenkrampen zijn acute samentrekkingen van de spieren. Deze samentrekkingen kunnen plaatsvinden in jouw hele been: van je hamstring tot aan je voet. Nachtelijke beenkrampen komen het vaakst voor in de kuiten. Dit was dus ook waar ik zondagnacht last van had. Op het moment dat je door de pijn van de kramp wakker wordt, schrik je eigenlijk ook direct. De pijn kan, vrij onverwachts, erg intens zijn. Je wil zo snel mogelijk van de kramp af komen, waardoor je jezelf eigenlijk geen houding meer weet te geven. Pff…, been in de lucht, been uit bed, de plek van de kramp masseren, tenen naar je toe; alles om van die kramp af te komen.

Het is vervelend dat je ’s nachts wakker kan worden van de kramp in je benen en beenkrampen kunnen dus ook nog eens hartstikke pijnlijk zijn. De duur van beenkrampen kan variëren van enkele seconde tot enkele minuten.

Bij wie komt het voor?

Nachtelijke beenkrampen kunnen worden omschreven als een spasme, aanscherping, steken, spanning, zwelling of een spieraanval. Nachtelijke beenkrampen komen over het algemeen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Beenkrampen komen over het algemeen ook vaker voor bij zwangere en mensen met bloedvatproblematiek. 

Oorzaken van kramp in je benen tijdens het slapen

Er zijn meerdere factoren die beenkrampen kunnen uitlokken. Je kunt er een verhoogd risico op hebben, maar er zijn er ook andere factoren die beenkrampen kunnen uitlokken:

Intensief sporten.

Denk je net lekker bezig te zijn, blijken je nachtelijke beenkrampen te komen door het sporten…, zucht… Uit studies bij duursporters is gebleken dat een hogere inspanningsintensiteit gepaard gaat met kramp in de benen. Door intensief te sporten verlies je zweet, ofwel: lichaamsvocht. Hierdoor vindt er een verstoring plaats van de elektrolyten. Deze verstoring kan zorgen voor kramp in de benen tijdens het slapen.

Overdag te weinig vocht binnenkrijgen.

Als je te weinig vocht binnenkrijgt, kan er een disbalans ontstaan in de huishouding van elektrolyten. Kalium is hier een onderdeel van. Kalium is nodig voor de samentrekkingen van spiervezels en voor een goede geleiding van zenuwprikkels. Je kunt je nu misschien voorstellen dat als jij dagelijks te weinig drinkt, de huishouding van jouw elektrolyten uit balans is, waardoor je last hebt van nachtelijke krampen. We hebben het nu alleen maar over het vocht dat je binnenkrijgt, maar wat denk je van al het vocht dat je kwijtraakt? Bijvoorbeeld in de zomer. Vocht dat je kwijtraakt kan ook zorgen voor een disbalans in de huishouding van elektrolyten. Beenkrampen komen over het algemeen vaker voor in de zomer dan in de winter.

Te veel alcohol drinken.

De kater waar jij na een zaterdagavond bieren op zondagochtend last van hebt? Dat komt door een verstoring van je vochthuishouding. Alcohol onttrekt vocht. Als jij veel alcohol drinkt en dat niet afwisselt met af en toe een glaasje water, is de kans groot dat er een disbalans in jouw vochthuishouding ontstaat. Dit heeft direct invloed op jouw spieren.

Te weinig stretchen.

Heb jij vaak last van kramp in de benen tijdens het slapen en herken jij je in het volgende: je begint vaak aan je hardloopsessie zonder dat je ervoor en erna even de tijd neemt om te stretchen, of je begint in de sportschool zonder warming up en stretching direct met zware gewichten te slingeren. Grote kans dat dit de oorzaken zijn van jouw nachtelijke beenkrampen. Door te stretchen verdwijnen afvalstoffen uit je spieren, waardoor de kans op nachtelijke spierkrampen wordt verkleind.

Wat kun je er zelf aan doen?

Als jij regelmatig last hebt van kramp in je benen tijdens het slapen, wil je vast weten wat je kunt doen om hiervan af te komen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die jij zelf kunt doen. Zo kan het bijvoorbeeld helpen om te stretchen en om een weefselmassage uit te voeren.

Een weefselmassage kun je uitvoeren met behulp van onze Massage Gun. Door iedere dag even een aantal minuten de FitGun op de plek van de kramp te zetten, stimuleer je de doorbloeding van de spieren in jouw benen.