PIJN IN ONDERRUG EN BIL | FitGun | Blog spierherstel

PIJN IN ONDERRUG EN BIL

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Cijfers uit 2019 van Volksgezondheid tonen aan dat er in Nederland naar schatting ruim 2 miljoen mensen met nek- en rugklachten bekend waren bij de huisarts. Door de coronacrisis zij wij meer thuis gaan werken, zijn de werkzaamheden van sommige beroepen zwaarder geworden en zijn wij minder actief geweest in het dagelijks leven. Deze factoren hebben ertoe geleid dat mensen meer lichamelijke klachten hebben gekregen en dat meer mensen de fysiotherapeut hebben bezocht. Door het zitten, is er een continue druk op de onderrug en de billen. Als we niet de juiste houding aannemen, wat we vaak niet doen omdat we lekkerder zitten als we op de bank hangen, kan de pijn in de onderrug en in de bil ontstaan of verergeren. Naast deze factoren hebben we ook nog de factor ‘sporten’. Door een verkeerde houding aan te nemen tijdens je sportsessie, kun je lichamelijke klachten uitlokken.

Wat is pijn in de onderrug en bil?

Pijn in de onderrug is vaak een zeurende pijn die zeer intens kan zijn. Pijn in de onderrug is al jaren een veelvoorkomend probleem onder de bevolking. Uit een ander onderzoek uit 2019 van Volksgezondheid blijkt dat er 494.100 mensen met lage rugpijn met uitstraling bekend waren bij de huisarts.

Herken jij dit? 

Je gaat naar de supermarkt om jouw weekboodschappen te kopen. Jouw boodschappenkarretje is tot aan de rand toe volgeladen. Na het afrekenen bij de kassa loop jij met een karretje, dat je nauwelijks recht kunt sturen, op alle kiezelstenen naar de auto. Tja, die boodschappen zullen toch echt vanuit het karretje in jouw auto getild moeten worden. Nou vooruit…, 1,2,3 en tillen maar. Je pakt de tas met boodschappen aan zijn handgrepen, neemt een goede teug adem en tilt de zware tas op. En daar sta je dan, volledig bevroren met een helse pijn in je onderrug.

Oorzaken pijn in onderrug en bil

Pijn in je onderrug en in je bil kan door allerlei factoren ontstaan. 

Te weinig lichaamsbeweging.

Als we weinig bewegen, nemen we vaak dezelfde houding aan. We zitten op ons vaste plekje op de bank of krom op een stoel. Zeg nu eerlijk: zit jij kaarsrecht aan tafel met je schouders omlaag en naar achteren? Door vaak in dezelfde houding te zitten of door een onjuiste lichaamshouding aan te nemen, kan er spanning op spieren, banden en gewrichten komen te staan, waardoor klachten zoals rug- en bilpijn ontstaan. 

Stress en lichamelijke spanning.

Dat stress en lichamelijke spanning op allerlei fronten een boosdoener zijn voor onze gezondheid, zal je waarschijnlijk niet helemaal ontgaan zijn. Stress speelt een grote rol in het ontstaan van rug- en bilpijn. Ga dus bij jezelf na: ervaar jij psychische stress? Een stressreactie van het lichaam kan ook ontstaan wanneer het overbelast raakt door bijvoorbeeld frequent intensief te sporten. Om spierherstel te bevorderen, is het belangrijk dat je voldoende rustdagen inlast.  

Afwijking in de onderrug.

Let jij goed op je houding, beweeg jij voldoende, eet je gezond, slaap je goed en is jouw matras van goede kwaliteit, maar heb je ondanks dit toch nog pijn in jouw onderrug en bil? Dan zou het kunnen dat er een afwijking zit in jouw skelet. Een (minimale) kanteling van de bekken bijvoorbeeld komt regelmatig voor bij mensen. Dit kan voor allerlei vervelende klachten zorgen. Als je onderrug hierdoor verkrampt, kan dit op den duur gaan uitstralen naar je bil.

Verminderde spierkracht.

Als je weinig beweegt, is de kans aanwezig dat jij weinig spiermassa hebt. Als je weinig spiermassa hebt, moet jouw lichaam op andere manieren bepaalde houdingen opvangen. Er komt bijvoorbeeld meer druk te liggen op de banden in je onderrug in plaats van op de spieren. Het gevolg hiervan is dat de overbelaste onderrug pijn gaat doen en dat dit gaat uitstralen naar de bil. Spieren en banden van de onderrug en bil staan nauw met elkaar in contact. Het is dus niet zo gek dat als de klacht bij de ene plek begint, je later een klacht krijgt bij de andere plek.

Verkeerde houding tijdens het sporten.

Ben jij regelmatig te vinden in de sportschool tussen de zware gewichten of loop je graag een rondje hard? Het gebeurt al heel gauw dat we tijdens een sportsessie de verkeerde houding aannemen. Op het moment dat we tijdens een squat bijna niet meer omhoog kunnen komen, vermindert de kwaliteit van de uitvoering van deze oefening. De kans is groot dat je gaat compenseren, waardoor er ballast komt op andere spieren en gewrichten die het niet gewend zijn om dat gewicht te dragen.

Wat kun je zelf doen aan pijn in de onderrug en bil?

Gelukkig kun je zelf een aantal dingen doen om pijn in de onderrug en in de bil te voorkomen of te verminderen. Heb jij na het sporten een verkrampte rug of een pijnlijke bil -en onderrug? Ga dan eens aan de slag met onze FitGun. Door de FitGun slechts 2 minuten per dag te gebruiken, kun je pijn in de onderrug en in de bil al verminderen. De FitGun stimuleert de doorbloeding in jouw spieren, verwijdert afvalstoffen uit jouw spieren en vermindert spierspanningen.