SPIERHERSTEL EN MAGNESIUM; WAT IS HET VERBAND? | FitGun

SPIERHERSTEL EN MAGNESIUM; WAT IS HET VERBAND?

Spierherstel en magnesium…; wat is het verband? Na het sporten wil je jouw spieren natuurlijk zo goed en zo snel mogelijk laten herstellen. In je hoofd zit je namelijk al te plannen wanneer je nog meer kunt sporten deze week. In principe zou je overmorgen kunnen, maarja…, zijn je spieren dan wel volledig hersteld? Als jouw spieren nog niet optimaal hersteld zijn en je gaat al wel weer sporten, dan vergroot je het risico op blessures. Als jij weer lekker snel aan de bak wilt, is het verstandig om voldoende eiwitten en magnesium binnen te krijgen. Eiwitten zijn bouwstoffen voor het lichaam en leveren een positieve bijdrage aan het herstel van jouw spieren. Magnesium speelt een grote rol in het functioneren en herstellen van jouw spieren.

Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel mineraal voor een goede gezondheid. Dit mineraal komt voor in onder andere: zaden, graanproducten, groenten, noten, vlees en melkproducten. Magnesium is een essentieel mineraal, omdat magnesium een grote rol speelt in de vorming van onze botten en spieren, het onmisbaar is voor een goede werking van alle spieren in ons lichaam, het onmisbaar is voor de overdracht van zenuwprikkels en het zorgt voor een goede werking van een groot aantal enzymen. Wil jij gevormde spieren en sneller herstellen na een sportsessie? Neem magnesium!

Weetje…

De opname van magnesium in jouw lichaam wordt verminderd, als het mineraal wordt geconsumeerd in combinatie met voeding dat een hoog gehalte aan fytaat heeft. Over het algemeen bevatten volkoren graanproducten een hoog gehalte aan magnesium, maar ook een hoog gehalte aan fytaat. Dit maakt volkoren graanproducten niet de beste keuze, als jij voldoende magnesium binnen wilt krijgen.

En weet je: als jij de opname van magnesium in jouw lichaam wilt verbeteren, kun je de inname van magnesium het beste combineren met voeding dat een hoog gehalte aan vitamine D heeft.

Welk soort magnesium is goed voor spierherstel?

Jij wilt voor het bevorderen van spierherstel magnesium gaan consumeren. Eigenlijk doe je dit al, want je krijgt dagelijks een heleboel binnen door een gevarieerd voedingspatroon. Laten we zeggen dat je de inname van magnesium wilt optimaliseren. Je wil jouw spieren namelijk nog beter en sneller laten functioneren en herstellen.

Magnesium is beschikbaar in verschillende vormen. De ene vorm werkt beter dan de andere. Verschillende vormen zijn:

  • Magnesiummalaat
  • Magnesiumtauraat
  • Magnesiumascorbaat
  • Magnesiumbisglycinaat
  • Magnesiumcitraat

Magnesiumtauraat, magnesiummalaat en magnesiumbisglycinaat hebben alle drie een hoge biologische beschikbaarheid. Dit betekent dat zij het beste opgenomen kunnen worden door het lichaam. Magnesiumtauraat, magnesiummalaat en magnesiumbisglycinaat behoren tot de magnesiumchelaten. Chelaten zijn spoorelementen en zorgen ervoor dat maagsappen supplementen niet kunnen splitsen. Hierdoor bereiken supplementen in zijn geheel de darmen, waar zij vervolgens opgenomen kunnen worden.

Hoe kun je magnesium aanvullen?

Je kunt er ook voor zorgen dat je voldoende producten consumeert waar magnesium in zit. Als je dit al doet, kun je erop letten dat je de inname van magnesium combineert met vitamine D. Als dat niet voldoende is, kun je magnesium aanvullen door supplementen te slikken.

Er zijn maar weinig mensen die kampen met een magnesiumtekort. Het komt gewoon niet snel voor, omdat dit mineraal in heel veel voedingsmiddelen zit. Als je als sporter op de inname van eiwitten let, eet je waarschijnlijk bakken kwark per week weg en ben je gek op zaden, zoals: pompoenpitten, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad en zonnebloempitten.

Dertig gram pompoenpitten levert al meer dan een derde van de dagelijkse magnesiumbehoefte. De totale magnesiumbehoefte voor volwassen vrouwen die niet zwanger zijn, is 300 mg per dag. Voor volwassen mannen is de magnesiumbehoefte 350 mg per dag1.

Magnesium supplementen

Aan de inname van magnesium uit voeding, zit geen aanvaardbare bovengrens. Bij magnesium uit supplementen is dit wel het geval. De aanvaarbare bovengrens voor magnesium uit supplementen is 250 mg per dag. Als je naast de dagelijkse inname van magnesium uit voeding ook nog 250 mg magnesium consumeert uit supplementen, ontstaat er een risico op darmklachten.

Spierherstel en magnesium, waarom zijn deze aspecten nog meer belangrijk voor sporters?

Als jij fanatiek gaat sporten, is het belangrijk dat je van tevoren iets tot je neemt wat magnesium bevat. Dit kun je zowel voeding als supplementen halen. Tijdens het sporten gebruikt je lichaam veel energie en zweet je vaak als een otter. Je lichaam haalt energie uit beschikbare voedingsstoffen, waaronder magnesium. Daarnaast verlies je door het zweten ook nog eens magnesium. Hoeveel dit is, verschilt per persoon.

Magnesium is een elektrolyt. Dit is een verzamelnaam voor zouten die er onder andere voor zorgen dat vloeistoffen in het lichaam in balans blijven. Dit geeft je direct nog een reden om vóór het sporten voldoende magnesium te consumeren. Zweet bevat naast magnesium namelijk ook nog andere elektrolyten. Magnesium zorgt ervoor dat elektrolyten tijdens het sporten en zweten in balans blijven. 

Naast de inname van magnesium, kun je nog meer doen om spierherstel te bevorderen

Wat ik al zei: na het sporten wil je jouw spieren natuurlijk zo goed en zo snel mogelijk laten herstellen. In je hoofd zit je namelijk al te plannen wanneer je nog meer kunt sporten deze week. Magnesium, vitamine D en eiwitten zijn dus tijdens en na het sporten van invloed op jouw herstelperiode. Denk jij nu: is dit alles wat ik kan doen voor sneller spierherstel? Mijn antwoord is: nee! Je kunt namelijk ook gebruik maken van onze FitGun. Een FitGun bevordert de bloedsomloop in spieren, waardoor spierherstel wordt bevorderd.

Don’t Stop Here

More To Explore

Spierherstel na hardlopen

SPIERHERSTEL NA HARDLOPEN: DIT MOET JE WETEN!

Ben jij een type dat na een sportsessie uitgeput is en direct 8 uur achter elkaar doorslaapt? Well done! Of merk jij juist dat als je gesport hebt overdag, jij ’s nachts slecht slaapt? Dat kan komen doordat je te laat nog getraind hebt.

De pre-REM-slaapfase is de belangrijkste fase voor spierherstel en spieropbouw. In deze fase gaat het lichaam over naar een totale ruststand. Je hartslag, bloeddruk, ademhaling en lichaamstemperatuur dalen en de productie van het groeihormoon en testosteron stijgt.

Dit zijn koolhydraten en glucose van elkaar!

Koolhydraten en glucose; het zijn misschien wel de twee meeste verwarrende termen als het om macronutriënten gaat. Na een intensieve training in de sportschool zijn