Spierherstel | Pijn-en blessurevrij met FitGun

Spierherstel

 Als fanatieke sporter ben je er zeker van op de hoogte dat spierherstel erg belangrijk is voor het sporten. Naast dat je lekker aan het trainen bent, merk je ook dat je spieren de benodigde hersteltijd nodig hebben. De spieren komen wat strakker te staan. Een masseur kan hier een goede uitkomst voor zijn, maar om deze met regelmaat uit te nodigen is niet goedkoop. Om jouw spierherstel toch te bevorderen is de Fitgun een goed alternatief. Deze gun geeft jouw spieren de benodigde ontspanning en herstel dat ze nodig hebben. Zet de Fitgun op de plek waar jouw spieren overbelast zijn en beweeg rustig op en neer voor optimaal spierherstel. Pas de stand aan, aan de hand van de grootte van de spier die je probeert te ontspannen.

Spierherstel bevorderen

Na een zware training is het van belang dat het spierherstel bevorderd wordt. Dit kan gestimuleerd worden met de Fitgun. Deze massagegun zorgt voor een sneller herstel na een zware training. Professionele sporters en atleten maken met veel succes al jaren gebruik van de Fitgun om spierherstel te bevorderen. Het gebruik ervan zorgt voor een verbeterde doorbloeding van de spieren, waardoor de mobiliteit en het herstel wordt verbeterd en versneld.

FitGun geeft sporters het beste herstel

Spierherstel na hardlopen

Wanneer je met regelmaat doet hardlopen, is spierherstel erg belangrijk om aan te denken. Wanneer je bijvoorbeeld bezig bent met het trainen voor een marathon, is het van belang dat je goed de tijd neemt om je spieren te laten herstellen na een hardloopsessie. Hoe langer je hardloopt, hoe meer spierherstel er nodig is na het hardlopen.

Wanneer jouw spieren niet 100% hersteld zijn, dan is het ook niet mogelijk om 100% te presteren. Spierherstel na hardlopen is dus erg belangrijk om de volgende keer weer alles te kunnen geven.

Massages kunnen een belangrijk onderdeel zijn van het spierherstel na het hardlopen. De Fitgun zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden verwijderd, waardoor blessures worden voorkomen. 

Spierherstel na sporten

Er zijn verschillende manieren om spierherstel na sporten te bevorderen. Een belangrijk onderdeel hiervan is voeding. Eiwitrijk eten zorgt ervoor dat spieren sneller herstellen. Een ander belangrijk element is de doorbloeding van het lichaam. Spierpijn kan sterk verminderd worden door de bloedsomloop van het lichaam te verbeteren, met focus op de plaats waar de spierpijn zit. Bloed is namelijk de distributeur van alle bouwstoffen die jouw lichaam nodig heeft.

Een massage is een goed middel om de doorbloeding te stimuleren. Door dit te doen krijgen jouw spieren sneller bloed, waardoor ze voorzien worden van zuurstof. De Fitgun kan hier goed bij helpen. Hierdoor wordt het spierherstel na het sporten aanzienlijk verbeterd en versneld.

Start jouw herstel
Bestel de FitGun

Spierherstel versnellen

Als we een goede training achter de rug hebben, hebben we allemaal last van spierpijn. Het kan voorkomen dat deze spierpijn zo intensief is dat je de volgende dag niet kunt gaan trainen. Daarom wil je graag het spierherstel versnellen. Gelukkig zijn hier meerdere manieren voor.

Doorgaans zijn er twee manieren om te herstellen van spierpijn. Namelijk een passieve of een actieve manier. Passief spierherstel is vrij eenvoudig, gewoon je rust nemen tot het weg is. Met actief bedoelen we doelgericht het spierherstel versnellen. De Fitgun zorgt ervoor dat het spierherstel versnelt, waardoor je sneller weer kunt gaan sporten en blessures doet voorkomen.

spierherstel

We hebben allemaal weleens van de term spierherstel gehoord, maar voor veel mensen is dit nog altijd een beetje een vaag begrip. Een officiële term als deze hoor je vaker bij de professionele sporters dan in je direct omgeving. Toch is spierherstel en de wijze waarop ook de fitnessindustrie de focus erop legt steeds meer aan het toenemen. Er valt hiermee namelijk nog flink wat winst te behalen.  

Het komt er kortweg op neer dat spieren na een inspanning moeten herstellen. Dit is een proces dat in het lichaam redelijk vanzelf gaat, maar dat wel op bepaalde manieren gestimuleerd kan worden.   

Maar voordat we hier verder induiken, staan we eerst even stil bij wat een spier precies is en hoe spierpijn precies in elkaar steekt. Op het moment dat je weet WAT er gebeurt in het lichaam, begrijp je ook beter WAAROM je best veel kunt doen om spierherstel te bevorderen.   

Waar bestaat een spier uit?

Een spier bestaat uit zacht weefsel. Dit weefsel heeft de eigenschap dat het kan samentrekken. En als gevolg van deze samentrekking is er dus beweging mogelijk. Wanneer je je spieren aanspant, is er sprake van zo’n samentrekking.   

Er zijn twee verschillende soorten spier bekend. Je hebt type 1 en type 2 spiervezels. Dankzij dit onderscheid begrijp je ook meteen een stuk beter waarom een marathonloper er zo anders uitziet als een gewichtheffer. De verschillen in lichaamsbouw zijn het directe gevolg van het verschil in de aanwezige spiergroepen.   

1. Type 1 spiervezel  

Type 1 spiervezel staat ook wel bekend als het slow twitch type. Deze rode spiervezels zie je vaak terugkomen bij duursporters. Uithoudingsvermogen staat bij dit type spiervezel centraal. Dit type spiervezel is heel goed bestand tegen vermoeidheid. Het kan lange en intensieve inspanningen aan. Wanneer je als marathonloper bijvoorbeeld 10km gaat hardlopen, dan train je het zuurstofsysteem van de spieren. Dit wil zeggen dat er wel spiergroei plaatsvindt, maar dat dit resulteert in een toename van de energie in een spier. De grootte van de spier zelf neemt niet toe. Alleen de aanwezigheid van mitochondriën, de energieleveranciers van het lichaam, neemt toe. Hierdoor zijn marathonlopers vaak dunner en hebben ze een lager gewicht. Ze houden de inspanning lang vol.  

2. Type 2 spiervezel  

Type 2 spiervezel is dan weer van het type fast twitch. Dit zijn witte spiervezels, die je juist vaker bij krachtsporters tegenkomt. Hiermee kan je in een relatief korte tijd een explosieve krachtinspanning leveren. Wanneer je met hoge gewichten gaat trainen, neemt het spierweefsel wel in massa toe. Dit om telkens weer meer gewicht in een korte tijd te kunnen verplaatsen. Dit levert dan weer juist een breder en groter postuur op. Gewichtheffers hebben wel baat bij een zo groot mogelijke spier, die in korte tijd een enorme krachtinspanning levert. Uithoudingsvermogen speelt hierbij een kleinere rol. Door spieren vaak en intensief te gebruiken, breek je ze tijdelijk af. Na deze afbraak gaat je lichaam aan het werk om de gebruikte spieren opnieuw op te bouwen. Tijdens deze heropbouwfase neemt je spiermassa in zijn totaliteit toe. Dit is het proces dat zich in het lichaam afspeelt wanneer ook jij bijvoorbeeld vaak naar de sportschool gaat.   

Wanneer dit proces gaande is, ondervind je spierpijn. Op dat moment is er dus spierherstel aan de gang. 

Welke soorten spierpijn bestaan er?

1. Directe spierpijn   

Directe spierpijn is het gevoel dat je ervaart wanneer je bijvoorbeeld na een stukje sprinten pijn krijgt in je benen. Je spieren ‘verzuren’ dan. Doordat de intensiteit van je activiteit op dat moment relatief hoog is, kan je lichaam het niet bijbenen. Dit betekent dat er onvoldoende energie en zuurstof tot de betreffende spiergroepen reikt. Bovendien blijven de afvalstoffen die ontstaan tijdens zo’n inspanning daardoor ook in en rond de spier hangen. Deze vorm van spierpijn is dus direct en verdwijnt meestal vrij snel. Wanneer je rust neemt na een intensieve inspanning, ben je meestal na een half uur al volledig verlost van dit type spierpijn.   

2. Langdurige spierpijn  

Langdurige spierpijn is de pijn die je dus voelt na bijvoorbeeld een zware training in de sportschool.  

Tijdens deze langdurige inspanning van bepaalde spiergroepen, beschadigen je spieren als het ware.  

Dit is in de basis zeker niet slecht, want wanneer de spieren genoeg rust krijgen, boek je vooruitgang. Door ervoor te zorgen dat je minstens 48 uur aan rust aan de gebruikte spieren gunt, ga je er qua spiergroei op vooruit. Dit houdt dus in dat je spieren meer groeien dan dat ze tijdens het trainen zijn afgebroken. Je boekt vooruitgang.   

Ben jij benieuwd hoe jij jouw spierherstel kan versnellen, hou onze blogs in de gaten voor verdere informatie en bekijk de FitGun